OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELI, ZARZĄDCÓW I UŻYTKOWNIKÓW MIEJSC, W KTÓRYCH BYŁ LUB JEST WYKORZYSTYWANY AZBEST LUB WYROBY ZAWIERAJĄCE AZBEST

 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy wykorzystujący wyroby lub instalacje/urządzenia zawierające azbest (tj. właściciel, zarządca lub użytkownik, etc.), ma obowiązek dokonywania inwentaryzacji zastosowanych wyrobów azbestowych poprzez sporządzenie spisu z natury. Wyniki inwentaryzacji ujmuje się w informacji, według wzoru zawartego w załączniku nr 3 („Informacja o wyrobach zawierających azbest”) do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31). Jeden egzemplarz stosownej informacji osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają burmistrzowi, a osoby prawne - bezpośrednio marszałkowi województwa, w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy. Drugi egzemplarz przechowuje się przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji. Informacja podlega corocznej aktualizacji.

Dla każdego obiektu (budynku) należy wypełnić osobny formularz, również dla takiego obiektu, w którym w danym roku kalendarzowym (za który przedkładana jest informacja) zaprzestano wykorzystywać wyroby zawierające azbest. To samo dotyczy wyrobów zmagazynowanych.

Do sporządzenia w/w informacji niezbędna jest „Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest", wykonana zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649 z późn. zm.). „Ocenę", sporządzoną w jednym egzemplarzu, przechowuje się łącznie z dokumentacją miejsca zawierającego azbest, obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej.

Wzory formularzy do inwentaryzacji i oceny zamieszczono poniżej. Ponadto dostępne są w Wydziale Utrzymania Miasta Urzędu Miejskiego w Solcu Kujawskim, przy ul. Toruńskiej 8a.

 Więcej przydatnych informacji na temat wykorzystywania i usuwania wyrobów azbestowych można uzyskać pod adresem: www.bazaazbestowa.gov.pl