INFORMACJA O WPROWADZENIU STOPNI ALARMOWYCH
INFORMACJA O WPROWADZENIU STOPNI ALARMOWYCH
Prezes Rady Ministrów na podstawie Ustawy z 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 92 i 1248), podpisał Zarządzenia nr 134, 135 i 136, wprowadzające:
- drugi stopień alarmowy CRP (2. stopień BRAVO-CRP) na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- drugi stopień alarmowy (2. stopień BRAVO) na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- drugi stopień alarmowy BRAVO (2. stopień BRAVO) wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Zarządzenia obowiązują od 1 grudnia 2024, od godz. 0.00, do 28 lutego 2025 r., do godz. 23.59.
Informuję, że podczas obowiązywania stopnia alarmowego należy zwracać szczególną uwagę na wszelkie niestandardowe sytuacje i potencjalne zagrożenia, na przykład: nietypowo zachowujące się osoby, pakunki, torby lub plecaki pozostawione bez opieki w miejscach publicznych, samochody (szczególnie transportowe) zaparkowane w pobliżu miejsc zgromadzeń.
W związku z powyższym proszę o każdym przypadku zagrożenia bezpieczeństwa osób i infrastruktury krytycznej raportować lub dzwonić do Urzędu Miejskiego w Solcu Kujawski:
- na numer telefonu: 52 387 01 14 – w godzinach pracy urzędu oraz 608570488 – Gminny Punkt Kontaktowy – po godzinach pracy urzędu;
- Fax. 52 387 12 53;
- e -mailowo na adres: gpk[0]soleckujawski [dot] pl
Jednocześnie przypominam, że stopnie CRP wprowadza się w sytuacji zagrożenia o charakterze terrorystycznym, które dotyczy systemów teleinformatycznych administracji publicznej lub systemów, które wchodzą w skład infrastruktury krytycznej. ALFA to pierwszy stopień alarmu, BRAVO – drugi, CHARLIE – trzeci, a DELTA – czwarty, najwyższy.
Stopień BRAVO–CRP oznacza, że należy m.in. wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej.
Stopień alarmowy BRAVO wprowadza się w przypadku zaistnienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym. Służby mają informację o potencjalnym zagrożeniu, a w związku z tym administracja publiczna jest zobowiązana do zachowania szczególnej czujności. Stopień ten zobowiązuje policję, straż graniczną oraz żandarmerię wojskową do noszenia broni długiej oraz kamizelek kuloodpornych. Ponadto należy przeprowadzać kontrole pojazdów, osób oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych oraz zapewnić personel na wypadek zdarzeń terrorystycznych.
Zadania organów państwa związane z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP zostały określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP. Do zadań tych należą:
1) w przypadku stopnia BRAVO m.in.:
- prowadzenie przez Policję, Straż Graniczną lub Żandarmerię Wojskową wzmożonej kontroli dużych skupisk ludzkich;
- prowadzenie wzmożonej kontroli obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów potencjalnie mogących stać się celem ataków terrorystycznych;
- zapewnienie dostępności w trybie alarmowym członków personelu wyznaczonego do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
- ostrzeżenie personelu o możliwych zagrożeniach;
- obowiązek noszenia broni długiej oraz kamizelek kuloodpornych przez umundurowanych funkcjonariuszy lub żołnierzy bezpośrednio realizujących zadania związane z zabezpieczeniem miejsc i obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
- dodatkowe kontrole pojazdów, osób oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych;
- wzmocnienie ochrony środków komunikacji publicznej oraz ważnych obiektów publicznych;
- wprowadzenie zakazów wstępu do przedszkoli, szkół i uczelni osobom postronnym.
2) w przypadku stopnia BRAVO-CRP zadania obejmują w szczególności:
- wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej;
- monitorowanie i weryfikowanie czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej;
- sprawdzenie dostępności usług elektronicznych;
- poinformowanie personelu instytucji o konieczności zachowania zwiększonej czujności;
- zapewnienie dostępności w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;
- wprowadzenie całodobowych dyżurów administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych