Narodowy Spis Powszechny 2021

Narodowy Spis Powszechny 2021

Narodowy Spis Powszechny 2021 będzie przeprowadzony od 1 kwietnia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r. Może jednak  potrwać  dłużej - 6 miesięcy.

2 lutego br. rząd przyjął projekt noweli ustawy o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021. Projekt zakłada, że Narodowy Spis powszechny rozpocznie się                                dnia 1 kwietnia 2021 r., a zakończy 30 września 2021 r. Nowe rozwiązania mają wejść  w życie 1 kwietnia 2021 r.

Zebrane w ramach spisu dane będą przez najbliższe 10 lat podstawą wiedzy statystycznej  o Polsce.  Od danych ze spisu zależą m.in. kwoty dotacji dla gmin, czy środki na ochronę zdrowia w poszczególnych regionach. Ale nie tylko. Informacje ze spisów analizują także inwestorzy, samorządy i instytucje unijne. Dane ze spisu są zatem bardzo ważne.

Wiele informacji zawartych na formularzach, zbiera się tylko podczas spisu powszechnego, raz na 10 lat. W ramach narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań zostaną zebrane na przykład dane w zakresie charakterystyki demograficznej (płeć, wiek, stan cywilny),  aktywności ekonomicznej osób (status, zawód, rodzaj źródła utrzymania), poziomu wykształcenia, niepełnosprawności, charakterystyki etniczno-kulturowej, migracji ludności, zasobów mieszkaniowych, gospodarstwa domowego.

W tym roku, inaczej niż 10 lat temu, podstawową formą wypełnienia formularzy będzie samospis internetowy.

Po raz pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy będzie obowiązkowy! Formularz uruchomiony zostanie 1 kwietnia na stronie www.spis.gov.pl

Wypełnienie formularza zajmie nam 15 minut.

Samospis internetowy to najprostsza i najszybsza metoda. Zachęcamy do skorzystania z niej. Każdy będzie mógł wypełnić formularz na ekranie smartfona, komputera, czy tabletu. Zajmie to około 15 minut. Te formularze są proste w obsłudze. Pytania zostały skonstruowane  w przystępny sposób. Jeśli ktoś będzie miał problem z wypełnieniem formularza, będzie mógł zasięgnąć rady na infolinii: specjalna infolinia spisowa (22 279 99 99).

Dla tych mieszkańców, którzy nie mają możliwości spisania się przez internet, (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność) zadzwonią lub przyjadą rachmistrze (w Solcu Kujawskim wyznaczono 7 rachmistrzów).

Gminne Biuro Spisowe w Solcu Kujawskim uruchomi też punkt do samospisu dla osób, które będą chciały dokonać samospisu, a  na przykład nie dysponują komputerem, smartfonem lub nie posiadają dostępu do internetu.