W lipcu br. przeprowadzono kontrole segregacji odpadów komunalnych we wiatach śmietnikowych przynależnych do zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Wynik kontroli wykazał, że w większości przypadków segregacja daleka jest od ideału. O ile w kontenerach przeznaczonych na frakcje odpadów podlegających obowiązkowej segregacji (metale i tworzywa sztuczne, papier, szkło, bioodpady) faktycznie znajdują się takie odpady, to w kontenerach przeznaczonych na odpady zmieszane znajduje się wszystko, łącznie z segregacją. Zarówno pojedynczo wrzucone odpady, np. plastikowe butelki czy kartony jak i całe worki, w których znajdują się różnego rodzaju odpady – opakowania szklane, plastikowe, tekturowe zgromadzone razem z odpadami zmieszanymi. Reasumując, część gospodarstw domowych w blokach w ogóle nie przestrzega obowiązku segregacji. W konsekwencji, na wiatach śmietnikowych, w których kontrola wykazała największe nieprawidłowości, zamieszczono tablice ostrzegawcze. Ustawa regulująca gospodarkę odpadami komunalnymi nakłada na burmistrza obowiązek karania za nieprzestrzeganie segregacji, poprzez zastosowanie podwyższonej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za każdy miesiąc, w którym stwierdzi się nieprawidłową segregację. Zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady Miejskiej w Solcu Kujawskim, stawka podwyższona stanowi trzykrotność stawki podstawowej 38,00 zł, czyli aż 114,00 zł od osoby miesięcznie. W przypadku zabudowy wielorodzinnej (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe) wszyscy mieszkańcy odpowiadają solidarnie za brak segregacji. W związku z powyższym, prosimy mieszkańców o przestrzeganie zasad segregacji odpadów. Powtarzające się przypadki nieprawidłowego segregowania odpadów komunalnych skutkować będą nałożeniem podwyższonej opłaty za gospodarowanie odpadami.